tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Isnin, 1 Oktober 2012

DILEMA BAJET 2013 PENUH DENGAN GULA2 DAN SUBSIDI GILA !!

DILEMA BAJET 2013 PENUH DENGAN GULA2 DAN SUBSIDI GILA !!

Semua rakyat patut menerima subsidi minyak..jika tengok orang pakai kereta besar jangan pertikai jika dia gaji RM100,000 ,kita gaji RM2,000 atau RM600 tapi berkongsi subsidi dan kenaikn harga barang yang sama. Yang patut difikirkan kita sebagai rakyat Malaysia ialah apa itu subsidi, sabsidi, sub-cd atau pelarasan keseimbangan harga.
Perlukan Malaysia mekanikal subsidi. Malaysia negara membangun atau negara maju atau kaya? Kita sebagai rakyat tahuke berapa jumlah pendapatan negara, sumber pendapatan negara dan apa dia pendapatan negara.
Kita sebagai rakyat yang tidak mahu tertipu lagi dan mahu perubahan pimpinan negara dari Barisan Nasiional kepada Pakatan Rakyat harus,wajar dan wajib tahu adakah pendapat negara hanya Petronas dan cukai ? Kita perlu tahu ke mana wang bajet negara pergi? Apa yang kerajaan Malaysia (BN memerintah sekarang) buat dengan bajet dan perbelanjaan negara? Kenapa kerajaan BN tidak ambil berat teguran perbelanjaan bajet saban tahun oleh Audit Negara?
bayaran ansuran bulanan untuk kereta besar pun dah cukup terseksa,roadtax untuk 2.0 dan ke atas makin berganda,..maintenance pun tinggi..itu sebab lah kebanyakan yang pakai kereta mewah ada yang kata susah dan sebab itu kebanyakan masih duduk di rumah teres,flat dan setinggan.

Semua ini adalah idea gila umno la,ada duit dah habis pasal belanja tidak berhemah dan dengan cara tak bermaruah, korup,rasuah. Ntah dah berapa tahun kita dah alami BAJET RANSANGAN yang diwujudkan menandakan BN dah teruk tidak pandai mentadbir kewangan dan bajet selalu burst.Sebab itu mereka(BN) sentiasa fikir cara nak dapat atau korek duit ialah dengan menarik sabsidi yang mereka cipta sendiri sejak lama dulu.

Saya rasa tak perlu potong subsidi, sebab subsidi pun untuk rakyat juga. Kalau kerajaan jimat duit subsidi, tetapi wang tu digunakan untuk memajukan sesuatu negeri, contohnya apabila setiap kali adakan pilihanraya tergempar akibat berlaku kematian atau sebagainya, maka adalah tidak adil sama sekali, tetapi jika subsidi diteruskan, semua rakyat seluruh Malaysia dapat manfaat darinya.. jadi sama-sama kita fikirkan.. Kerajaan untuk rakyat.. Rakyat didahulukan? Jadi teruskan subsidi..
Ada desas desus mengatakan bahawa duit daripada subsidi itu untuk dibuat LRT , MRT di KL.
Warga lain tak penting yang penting wakil rakyat. Elaun ahli parlimen pun dah lama tak naik. Adakah kerajaan yang ada sekarang boleh dipercayai. Sepatutnya setelah rakyat memilih kerajaan, kerajaan itu kenalah perjuangkan hak rakyat dan membantu rakyat. Ini tidak, makin terdesak wang negara dah habis dah mula menindas rakyat.

Kerajaan hanya menguruskan duit rakyat bukan menggunakan untuk keperluan peribadi. Kenapa harus dibandingkan harga sesuatu barang dengan negara lain sedangkan negara ini diurus oleh warga sendiri, kalau nak banding-bandingkan kenapa kerajaan tidak menguruskan negara lain sahaja. Bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut.
subsidi rakyat cukup berkira..komisyen ratus2 juta untuk seorang dua boleh..



alasannya adalah untuk mengurangkan penggunaan gula,walaupun nampak manis tapi inilah alasan paling bodoh di mata rakyat dan di mata manusia yang bukan penyokong BN tegar.
Mengurangkan subsidi gula sebanyak 20 sen sekilogram kononnya untuk mengelak rakyat negara ini mengidap diabetes adalah alasan yang tidak munasabah.

Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berkata, harga gula yang sentiasa berlaku kenaikan namun tidak pernah dilaporkan pesakit kencing manis berkurangan.

Bahkan katanya yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna PAS Pusat, tidak ada satu fakta yang dikeluarkan bahawa pesakit kencing manis di hospital berkurangan.

"Ia tidak memberi apa-apa makna jika kurangkan subsidi untuk kurangkan pesakit kencing manis. Alasan kerajaan tidak betul," katanya.

Tambahnya, penguna tegar tidak boleh elak dari menggunakan gula keadaan ini sama situasi dengan perokok mereka tetap merokok walaupun kerajaan naikkan berpuluh ringgit sekotak.

"Macam juga gula. Orang yang gemar manis mesti mahu rasa manis dalam minuman atau makanan, makan roti pun nak gula," katanya.
SUBSIDI HANYA NAK LEPASKAN MASALAH WANG UNTUK BAYAR WANG "ONE OFF"
Jadi jelas Mahfuz, pengurangan subsidi ini tidak memberi kesan mengurangkan pesakit diabetes sebaliknya ia memberi keuntungan kepada kerajaan untuk menampung pemberian 'one off' kepada sasaran.

Katanya kerajaan memberi BRIM RM500 dan RM250 malangnya rakyat terpaksa belanja balik dengan harga makanan dan minuman yang meningkat.

"Naik 20 sen sekilo, saya percaya harga makanan dan minuman pasti naik. Tidak boleh tidak naik, peniaga mesti akan naik harga. Sudah tentu membebankan pengguna," katanya.

Justeru, beliau yakin dan percaya kerajaan tidak boleh menjamin para peniaga tidak menaikkan harga makanan.

"Jaminan mulut bolehlah. Saya cabar mana-mana menteri berhenti sekejap sebagai menteri jadi penjual kuih. Tapi jangan naikkan harga, melainkan dia mengecilkan kuih," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan