tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Ahad, 15 April 2012

Terima Kasih, Hamidah - Bagi Kami Ambil, Pangkah Tetap Bulan


Karikatur rasis yang sedang diedarkan ke rumah-rumah
orang Melayu oleh Adun Sungai Rapat, Hamidah Osman


Apabila isteri dan anak saya masuk rumah sekembalinya dari kelas jahitan mereka, anak saya beritahu , "Hamidah kirim salam kat abah," sambil tersengeh-sengeh manja.

Saya buat tak tahu sahaja pada mulanya.Dia nak main-mainkan saya. "Betul bah!" dan dia mengulangi semula ayat tadi, "Hamidah kirim salam kat Abah!"

Saya memandang ke arahnya. Saya lihat dia sedang membawa sebondot barang dalam beg yang pernah saya lihat sebelum ini...

"Ni hah! Hamidah bagi! " katanya sambil ketawa. "Betul ni..." dia bersungguh-sungguh hendak menyakinkan saya.

Isteri saya pun tergelak.Saya juga turut tergelak. Kami semua pun gelak satu rumah. Macam tidak percaya.

Saya ambil barangan tersebut dan bentangkan atas meja kopi di ruang tamu , lalu memanggil anak lelaki saya untuk mengambil gambar saya dengan barangan tersebut. Saya pun posing macam kat bawah ni:


Dapat biskut mayat,gula dan tepung sekampit, boh-tea
kecil dan beberapa risalah Umno/BN

Ibu dan anak pun cerita, ada orang bagi melalui jiran sebelah. "Abah tidak ada di rumah ke tadi?" tanya anak dara saya tu kehairanan sebab barangan itu dititipkan kepada jiran sebelah tu.

Saya juga kehairanan. Saya sentiasa berada depan komputer.Kalau ada orang datang dan beri salam, sudah tentu saya boleh perasan.Tetapi memang tidak ada.

Kemudian itu, seorang kawan menalipon saya memberitahu, puteri Umno sedang nganto barangan Hamidah , rumah ke rumah di Sungai Rokam.Tapi dia orang tak singgah ke rumahnya.

Mungkin sebab mereka terpandangkan gambar 'Nizar yang terpampang kat depan rumahnya itu.

"Kamu tak dapatlah barang Hamidah?" tanya saya ketawa."Tak adalah Cikgu, depa tak singgah pun!"

"Ha! ha! ha!", kami ketawa. Saya terperasan yang ketawa saya lebih besar darinya sebab saya dapat barangan dari Hamidah.

Konsep kami mudah sepertimana TGNA ajarkan kami sejak lama dulu. Bagi ambik, pangkah tetap bulan!
ulasan malikus solleh..kah..kah..kah..betul tu aku setuju....kah..kah..kah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan