tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Rabu, 28 Mac 2012

Najib Akan Umumkan PTPTN Dihapuskan, Bonus 2 Bulan, Harga Petrol Diturunkan

28/03/2012

 


Hanya Najib Rosmah yang tahu bila pilihanraya akan diadakan, maka mereka merancang strategi jangka pendek untuk mengambil hati (menafikan kebijaksanaan) Rakyat menjelang PRU13.


Kira-kira 1 bulan sebelum PRU13, Najib akan mengumumkan PTPTN akan dihapuskan bagi semua peminjam, dan Najib juga akan mengumumkan pemberian Bonus 2 bulan kepada kakitangan kerajaan, serta penurunan harga petrol sebanyak 30 sen .  Najib juga akan mengumumkan bantuan yang memang dari dulu sudah ada daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM300 sebulan bagi OKU, Warga emas dan Ibu tunggal.

"Saya akan umumkan lebih banyak lagi bantuan dan peruntukan untuk rakyat dalam masa akan datang... tunggu sahaja pengumuman tersebut..." kata Najib semasa program di Negeri Sembilan baru-baru ini.

Seperti yang Rakyat tahu, semua ini adalah sempena pilihanraya umum yang akan datang nanti.

Kebijaksanaan Rakyat terutamanya anak-anak muda tercabar dengan “telatah” pemimpin no. 1 negara ini, yang seolah-olah memperbodohkan Rakyat yang pada hakikatnya, Rakyat sudah bijak menilai….

Bagi pejuang Mahasiswa anak muda yang lantang, Adam Adli, beliau telah mempersoalkan pihak berkuasa yang akan mengejar peminjam PTPTN yang lambat membayar baki pinjaman, tetapi pada masa yang sama seorang ahli perniagaan kroni diselamatkan hutangnya bernilai lebih setengah bilion ringgit.

Merujuk penghapusan hutang RM600 ribu yang terhutang kepada kerajaan oleh bekas bos Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) Tajudin Ramli,  Adam berkata sebaliknya, orang-orang yang berhutang hanya beberapa ribu ringgit telah dihukum kerana tidak membayar balik.

"Bolehkah anda bayangkan, pendidikan telah menjadi satu jenis perniagaan di negara ini.  Jika anda mahu untuk dididik, anda perlu terjerumus ke dalam hutang.  Kemudian selepas tamat pengajian, tiada jaminan bahawa anda mendapat pekerjaan.  Pengangguran kini menjadi igauan buruk mahasiswa,", kata Adam Adli.

"Tetapi dalam kes Tajudin Ramli, hutang sebanyak RM584 juta dianggap selesai oleh kerajaan, tetapi pada masa yang sama graduan yang berhutang antara RM15 ribu dan RM50 ribu sedang menggali kubur mereka!”

"Jadi, apa gunanya pergi ke universiti?" tanya beliau.

Adam menunjukkan bukti bahawa graduan universiti yang gagal membayar pinjaman pendidikan mereka telah disenaraihitamkan daripada melancong ke luar negara.

"Tetapi pemimpin-pemimpin negara 'orang pertama' bercakap mahasiswa didahulukan,  sehingga berbuih di mulut mereka," katanya.

Beliau menggesa semua anak muda supaya membuka mata memahami negara ini dibebani dengan rasuah, perkauman dan pembunuhan,  dan Adam menggesa anak muda untuk bekerja ke arah perubahan politik.

"Sekarang adalah masa terbaik untuk menukar kerajaan persekutuan  sedia ada untuk kebaikan generasi akan datang," tegas beliau.

Sebelum itu, Pakatan Rakyat mengumumkan bahawa ia akan menggantikan pinjaman pelajaran di bawah Tinggi Kebangsaan Perbadanan Tabung Pendidikan Nasional (PTPTN) dengan biasiswa untuk memenuhi dasar pendidikan tinggi percuma untuk setiap rakyat Malaysia.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu telah pula berjanji untuk memberi sokongan parti itu bagi mana-mana kempen oleh pelajar untuk memansuhkan PTPTN.

"Apabila pelajar menganjurkan perhimpunan itu, PAS akan memberikan sokongan," katanya.

‘Pendidikan percuma untuk semua Anak Muda’

Anwar Ibrahim juga menegaskan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat di Putrajaya akan memastikan pendidikan percuma sehingga ke peringkat universiti dan ini akan memansuhkan keperluan untuk PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional).

Ditanya mengapa beliau tidak memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) semasa menjadi menteri pelajaran, Anwar mengakui bahawa ia adalah sukar untuk melawan bos, mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad.

Isu PTPTN ini sudah lama menghantui siswazah-siswazah selama ini akibat sikap kerajaan Bn yang tidak mementingkan pendidikan dan kebajikan anak-anak muda.  Maka adalah wajar anak-anak muda menerima apa sahaja pemberian Najib, tetapi pastikan tangan yang menerima pemberian itu jugalah yang akan mengundi Pakatan Rakyat.

Rakyat bijak menilai...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan