tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Selasa, 22 Januari 2013

Dedah! - Malaysia Eksport Besi Oksida Ke China




Saya telah menguji kawan-kawan difacebook dengan bertanyakan, apakah bendanya yang didalam gambar sebelah kiri ini.

Hanya MSK saja yang tepat dengan jawapannya. Kalau kenkawan yang sama peka dan prihatin mengenai isu Vale dan pencemaran alam sekitar pun tidak kenal, apakan lagi orang biasa yang tidak kisah mengenai alam sekitar.

Saya sendiri pun tidak tahu pada mulanya. Nampak macam tanah merah sahaja . (Ha! ha! aku kena bagi hadiah apa kata MSK ni?)

Kalau anda juga nak tahu alkisahnya, sila teruskan membacanya ....

Pihak yang bertanggungjawab terbukti telah gagal memantau syarat-syarat yang wajib dipatuhi bagi mengangkut bahan tersebut mengikut piawaian yang mereka tetapkan.

Bagaimana perkara yang boleh melibatkan keselamatan orang awam dan pencemaran alam sekitar yang serius dibiarkan beroperasi tanpa pemantauan dan kawalan yang ketat.

Pihak berwajib, AELB telah membenarkan sebuah syarikat dari Butterworth Pulau Pinang mengangkut residue besi oksida ke Pelabuhan Pulau Pinang dengan beberapa syarat yang ketat untuk dipatuhi.

Antara syarat yang ditetapkan ialah bahan tersebut diangkut dengan menggunakan Truk Kontena besi (sila rujuk surat AELB) berikut:

klik untuk besar

Mungkin kerana gagal mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan itu,pihak Penang Port telah tidak membenarkan bahan-bahan tersebut masuk lagi.Ini adalah kerana :

  • Ia mengandungi radioaktif
  • Pencemaran
  • Jalan kotor.

  • Tetapi yang peliknya setelah Penang Port mengharamkan operasi tersebut, kenapa Lumut Port sanggup membenarkan gejala tersebut beroperasi di Perak ini dengan sewenang-wenangnya?

    Waima, 10 tahun lalu Lumut Port tidak membenarkan barangan tersebut. Tetapi sekarang kenapa dibenarkan?

    Syarikat tersebut jelas telah melanggar syarat terpenting apabila hanya menggunakan 'tipper truck' dan bukan seperti yang disyaratkan menggunakan Terak Kontena besi. Anda boleh lihat sendiri 'tipper truck' yang digunakan dan bandingkan dengan 'Truck Container' yang sepatutnya digunakan (gambar di penjuru kiri atas)

    Inilah antara 'tipper truck' yang digunakan untuk
    mengangkut bahan yang mengandungi radio aktif

    Tumpahan bahan tersebut boleh dilihat jelas di sepanjang Jalan Air Tawar menuju ke Lumut Port. Terutamanya dekat kilang-kilang di Kampung Aceh. Lihat gambar berikut:

    Di persimpangan lampu isyarat- yang bersepah atas
    jalanraya itu bukan tanah merah, tetapi bahan dari
    store di Bukit Merah, Menglembu

    Dengar khabarnya, kelmarin Tok Sidang Kampung Aceh Encik Kasim, telah naik angin dan menahan lori-lori yang melalui kampung tersebut kerana tumpahan bahan tersebut mengotorkan jalan di situ. Dia patut pergi marah kat Zambry! Pemandu lori tau apa?

    Inilah beza yang ketara antara kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan kerajaan haram Umno/BN di Perak.

    Adakah Zambry Kadir itu lebih baik daripada Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang dari Pakatan Rakyat dalam hal pemerintahan ?

    Orang Melayu Perak selalu kutuk LGE itu Kafir Harbi. Tidak malukah kalau orang kafir tanya, beginikah cara Zambry yang mengaku kononnya seorang yang Islam?

    Bilakah gejala ini dapat dihentikan. Tunggu pendedahan yang akan menggemparkan selanjutnya nanti, insya'Allah.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan