tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Isnin, 19 November 2012


ALFATIHAH UNTUK KAWAN TAHAN






Pada 13 November, kira-kira pukul 10 waktu tempatan, warga Kampung Perdamaian Sukhirin sekali lagi berkabung atas pemergian seorang rakan seperjuangan. Beliau adalah Kawan Tahan atau nama sebenarnya Ibrahim Cikyat.

Ini adalah berita duka kedua dalam masa 2 minggu selepas pemergian Allahyarham Busu pada 3 November yang lalu.

Allahyarham Kawan Tahan mendapat sakit kanser dalam usus yang merebak cepat ke paru-paru. Beliau meninggalkan seorang isteri dan 2 orang anak, serta seorang cucu.

Allahyarham dilahirkan pada tahun 1961 di Kampung Seberang, Daerah Weang, Wilayah Narathiwat. Pada tahun 1975, beliau dan adiknya Kawan Lasak menyertai pasukan Rejimen Ke-10, berkhidmat di pasukan Markas Besar.

Di dalam pasukan Allahyarham aktif belajar dan berlatih sehingga menjadi seorang perajurit yang baik, dapat membaca dan menulis dengan lancar. Di samping itu, beliau aktif dalam berbagai pekerjaan seperti membuat stor stragegi, memunggah barang2 dan lain-lain.

Pada pertengahan tahun 1980-an, apabila terbentuknya Studio TV Rejimen Ke-10, beliau dipilih berkhidmat di studio tersebut sehingga terwujudnya perdamaian pada tahun 1989.

Setelah perdamaian, Allahyarham telah berkahwin dengan seorang pemudi berasal dari kawasan selatan Thai dan mendapat 2 orang cahaya mata.

Pilihan gambar sekitar pengebumian Allahyarham Kawan Tahan pada 13 November 2012 di tanah perkuburan Kampung Perdamaian Sukhirin.












Dicatat oleh Mat Amin pada 10:34 PTG
DI AMBIL DARI BLOG KINI DAN SILAM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan