tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Selasa, 5 Jun 2012

tepung pun ada peluntur patutlah rakyat banyak penyakit



Hanya untungkan syarikat 

[HM] KUALA LUMPUR: Penambahan ‘benzoil peroksida’ dalam tepung gandum hanya menguntungkan syarikat pengeluar kerana campuran bahan kimia berkenaan mampu mempercepatkan proses kematangan tepung kurang matang daripada tempoh sebenarnya.

Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, senario itu menyebabkan hampir 50 peratus tepung yang berada di pasaran tempatan ketika ini mengandungi bahan campuran berkenaan.

“Tidak ada faedahnya bahan berkenaan diletakkan di dalam tepung gandum sedangkan harga dan kualitinya tetap sama jika bahan berkenaan tidak digunakan sekalipun kerana penggunaannya lebih menguntungkan syarikat tertentu.

“Antara sebab syarikat lebih gemar menggunakan bahan berkenaan kerana ia mampu mempercepatkan proses ‘penuaan’ tepung gandum sekali gus membolehkan tepung dihasilkan dapat dipasarkan kepada pengguna bagi meraih keuntungan,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin mengenai penggunaan ‘benzoil peroksida’ dalam tepung gandum tidak memudaratkan kesihatan pengguna jika kadar bahan itu menepati piawaian antarabangsa iaitu 60 miligram per kilogram (mg/kg).

Menurutnya, bagi negara ini penggunaan bahan itu dalam tepung gandum hanya dibenarkan pada kadar tidak melebihi 50 mg/kg mengikut Perkara 42, Peraturan Makanan 1985.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas Rosnah menerima memorandum tujuh muka surat daripada PPIM mengenai bantahan penggunaan racun dalam makanan dan desakan kerajaan mengharamkan penjualan serta penggunaan tepung mengandungi bahan peluntur.

Nadzim berkata, penggunaan bahan yang mampu mempercepatkan proses kematangan tepung mendatangkan keuntungan lebih kepada sektor industri, meskipun pada jangka panjang pengguna mengalami kerugian dari aspek kesihatan.

“Senarionya, ‘benzoil peroksida’ sudah 50 tahun digunakan dalam pasaran negara ini dan tidak ada sebab ia perlu digunakan. Kalau ada sebab bahan berkenaan digunakan tidak mengapa,” katanya.


 P/s: AWAS!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan