tan malaka

tan malaka

kalau sudi jadi pengikut add kt sini

Rabu, 12 Februari 2014

Pulau Batu Putih: Johor Mesti Minta Gantirugi dari Persekutuan




Saya amat sedih mendengar berita kehilangan Pulau Batu Putih yang jatuh ke tangan Singapura secara rasmi. terus kukenang bagaimana patani jatuh ke tangan thai secara rasmi pada Perjanjian Bangkok.

Bagi orang Johor, Nasib pulau milik Negeri itu ditentukan bukan oleh mereka. Ianya ditentukan peguam persekutuan lawan peguam Singapura ditentukan oleh hakim asing.

Menurut sejarah, apabila talibarut menyerang patani, tentera dari terengganu juga turut membantu tetapi tetap gagal. Mungkin kerana tidak cukup bantuan.

Kini Johor umpama diserang Singapura. Tanahnya "dibeli" sedikit demi sedikit oleh Singapura untuk mengembangkan empayar mereka.

Mungkin ada hikmah disebalik kegagalan mempertahankan Pulau Batu Putih.
Sekurang-kurangnya kita sedar akan kedaulatan negara itu penting. Kedaulatan Johor yang bersempadan dengan Singapura juga penting.

Langkah yang saya kira penting untuk menyedarkan lagi tentang peri pentingnya kedaulatan Negara dan Johor ialah mengambil tindakan keras terhadap Persekutuan.

1. Rakyat Johor, Sultan Johor, Kerajaan Johor, Pakatan Rakyat Johor,  menuntut gantirugi atas kehilangan tanah johor daripada persekutuan.

2. Semua di atas mendesak Peguam Negara supaya meletak jawatan di atas kegagalan dia mempertahankan Pulau Batu Putih.

3. Menuntut "iskandar Malaysia" dihentikan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan